برخی مردان زنان خود را تنبیه بدنی میکنند و وقتی از آنان علت این امر را میپرسی در پاسخ میگونید که در قرآن امده که مرد میتواند زن خود رابزند. برای پاسخ به این دسته انسان های نادان تا انتهای این مقاله شب جمعه همراه ما باشید.

خداوند در سوره نسا میفرماید:{فضربوا هن..}آیا منظور کتک زدن زنان است؟اگر این طور است پس حقوق زنان در قران چیست؟

۱. هیچ کس حق زدن کسی را چه زن یا مرد بدون دلیل ندارد. تنها در آیه شریفه ۳۴ سوره نساء اشاره شده است که در یک مورد اجازه زدن زن طبق شرایط خاص وجود دارد که نیازمند توضیح است. « وَ اللاَّتی تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ ..؛آنهایی را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید! و (اگر هیچ راهى جز شدت عمل، براى وادار کردن آنها به انجام وظایفشان نبود،) آنها را تنبیه کنید!».

۲.پیامبر مکرم اسلام و اهل بیت معصومین علیهم السلام بهترین مفسرین آیات الهی هستند. پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه همانگونه که کتاب خدا را برای مردم آورد آن را به خوبی تبیین نمود تا مورد تفسیر و برداشت غلط انسان ها قرار نگیرد و همچنین امر فرمود که برای برداشت از قران که ثقل اکبر است به اهل بیت علیهم السلام به عنوان ثقل اصغر و تبیین کننده حقیقی قران مراجعه کنید. لذا توسل به روایات برای بیان منظور آیات ضرورت دارد. در روایات متعدد نیز تاکید گردیده که منظور از زدن آن نیست که به گونه ای باشد که موجب لطمه و آسیب بدنی گردد لذا در روایت زدن با چوب مسواک بیان شده است. منظور از این نوع زدن ایجاد تاثیر روانی و قهر و نشان دادن شدت خشم مرد در مقابل نشوز زن آن هم بر اساس شرایط خاصی است که به تبیین آن خواهیم پرداخت.

۲. در جای جای قرآن زن و مرد به رفتار نیکو و براساس همکاری و مشورت و حسن رفتار بایکدیگر دعوت می شوند. سفارش به رفتار معروف و نیکو به مردان بیشتر از زنان است. قرآن در آیه۱۹ سوره نساءخطاب به مردان امر می کند «عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللَّهُ فیهِ خَیْراً کَثیراً؛ با زنان ، بطور شایسته رفتار کنید! و اگر از آنها، (بجهتى) کراهت داشتید، (فوراً تصمیم به جدایى نگیرید!) چه بسا چیزى خوشایند شما نباشد، و خداوند خیر فراوانى در آن قرار مى دهد».احترام به حقوق یکدیگر یکی از مسلمات جهت گیری های قرآنی در روابط خانوادگی است.
۳. تنها تکلیف حقوقی زن تمکین برای مرد و خارج نشدن بدون اجازه از خانه است و مواردی مانند غذا پختن، نظافت خانه و حتی شیر دادن بچه و … نه تنها تکلیف الزامی زن نیست بلکه می تواند برای انجام چنین کارهایی مطالبه دستمزد کند یا از انجام آن سرباز زند… پس نشوز به معنای عدم انجام تکلیف حقوقی تمکین است.

۴. کتک زدن زن به عنوان یکی از مراحل تادیبی بعد از موعظه و قهر کردن و متناسب با آن (ضرب خفیف مانند زدن با چوب مسواک)، و در صورتی است که زن برخلاف تنها تکلیف حقوقی خود (تمکین) عمل نماید. این روش تلاشی برای حل یک معضل خصوصی در نهاد خانواده است تا حتی الامکان مسائل خصوصی به جامعه و دادگاه کشیده نشود. این در حالی است که اگر مرد بر خلاف تکلیف حقوقی خود (نفقه و تمکین) عمل کند به شدت به وسیله حاکم اسلامی مجازات می شود. الزام به پرداخت نفقه، شلاق و زندان و حتی تهدید به اعدام از جمله مجازات هایی است که در انتظار مردی است که از وظایف حقوقی خود سرباز می زنند. اگر می بینیم قرآن زدن مرد در قالب خانواده را اشاره نمی کند به دلیل این است که اولا نوعا چنین امکانی از طرف زن وجود ندارد ثانیا زدن مرد توسط همسرش اگر هم امکان پذیر باشد نتایج اصلاحی و بازدارنده نخواهد داشت.