در کل بارداری استفاده از یک فنجان قهوه یا دو تا سه لیوان چای کم‌رنگ در روز مجاز است اما چای و قهوه پر رنگ به مقدار زیاد توصیه نمی‌شود چرا که محرک هستند.

درواقع یک خانم باردار خود تپش قلب دارد و با نوشیدن این مایعات تپش قلبش بیشتر می‌شود؛ حتی ممکن است ضربان قلبش به بالای 100 برسد و زندگی روزمره‌اش را مختل کند اما برعکس، مصرف آب را باید افزایش دهید و حتما روزی هشت تا 10 لیوان (هر لیوان 250 سی‌سی) آب میل کنید.

متاسفانه مصرف ماء‌الشعیر خیلی بین خانم‌های باردار باب شده است در حالی که باید بدانید این نوشیدنی‌ها مقدار زیادی انرژی ایجاد می‌کنند و باعث چاقی بدون دلیل می‌شوند و در عین حال فایده و خاصیتی هم ندارند.

ماءالشعیر اگر از نوع بدون الکل باشد مانند ماءالشعیرهای موجود در ایران، مصرف آن در بارداری نه تنها ضرر ندارد، بلکه به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از ویتامین ب 6 مصرفش می تواند مفید هم باشد. تنها نکته درباره ی خوردن ماء الشعیر در بارداری، کالری نسبتاً زیاد موجود در آن است و از این حیث یک نوشیدنی پرکالری محسوب می شود، بنابراین بهتر است از زیاده روی در مصرف ماء الشعیر در دوران بارداری پرهیز کنید و از انواع بدون قند آن استفاده نمایید.

البته مصرف کم آن در حد یک‌بار در هفته اشکالی ندارد اما متاسفانه بعضی خانم‌ها روزی سه تا چهار شیشه ماءالشعیر می‌نوشند! مصرف نوشابه‌های گازدار، چه لایت و چه زیرو نه‌تنها در هفته آخر بارداری بلکه در کل این دوران اصلا توصیه نمی‌شود.

دوغ هم اگر توسط خود فرد تهیه شود و نمک کمی داشته باشد مجاز است. شیر نیز نوشیدنی خیلی مهمی است و حتما باید طی بارداری و هفته آخر دو تا سه لیوان در روز نوشیده شود.

تاثیر نوشیدنی مالت در دوران بارداری

عصاره مالت جو طعم نسبتا شیرینی دارد. شیرین بودن عصاره مالت نگران‌کننده نیست و مادرانی که دغدغه کمبود ویتامین‌های موردنیاز بدن‌شان در دوران بارداری را دارند می‌توانند بدون هیچ مانعی از این عصاره استفاده کنند.

نکته مهم دیگر در خصوص مصرف عصاره مالت جو این است که این عصاره می‌تواند موجب تغییر طعم شیر مادر در دوران شیردهی شود و تمایل شیرخوار به شیر مادر را افزایش دهد. این اتفاق همچنین موجب افزایش دفعات شیردهی در طول روز می‌شود.

آیا عصاره مالت کمکی به بهبود عملکرد روده‌ها در دوران بارداری می‌کند؟

بنا به تحقیقات صورت‌گرفته مصرف فیبر در دوران بارداری به‌خصوص برای مادرانی که دچار یبوست هستند مفید است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان: «با اینکه 60 درصد از وزن خشک عصاره مالت جو را قند مالتوز تشکیل می‌دهد، ولی این عصاره به دلیل داشتن فیبر محلول بالا، سبب کاهش شاخص گلایسمی به‌دنبال صرف غذا می‌شود. این محصول همچنین برای رفع یبوست در کودکان و دوره درمانی بیماری روده تحریک‌پذیر مناسب است.

نتیجه گیری
توجه به میزان مصرف نوشیدنی‌های مالت بدون الکل و مشورت با پزشک در این خصوص اهمیت زیادی دارد. زیرا در کنار این‌که ماء‌الشعیر باعث افزایش شیر مادران می‌شود اما، مصرف بیش از حد آن می‌تواند موجب بروز عوارضی در مادران شیرده، خانم‌هایی که حاملگی‌های پر‌خطر دارند و یا زنانی که هورمون‌های یائسگی دریافت می‌کنند، ‌شود. این عوارض شامل افزایش وزن، مشکلات گوارشی و پوسیدگی دندان است.  از این رو نوشیدنی‌های مالت بدون قند می‌توانند گزینه بهتری برای مادران در دوران بارداری باشند. برای مثال نوشیدنی مالت کلاسیک شمس می‌تواند انتخاب مناسبی برای این افراد محسوب شود. نکته حائز اهمیت دیگر این است که نوشیدنی‌های مالت تاثیر مثبتی بر سلامت بدن دارند، اما مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند عوارضی هم به دنبال خود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *